Jaka powinna być waga certyfikowanej europalety?

Palety, czyli platformy zaprojektowane do przenoszenia i składowania różnych towarów, to konstrukcje, które na dobre zadomowiły się w przemyśle międzynarodowym. Ich zastosowanie jest aktualnie nie do przecenienia, a możliwości wynikające z ich prostej budowy i łatwej naprawy sprawiły, że pojawiają się one właściwie wszędzie, od statków po wojskowe zaopatrzenie.

 

Na rynku funkcjonuje jednak sporo różnych palet, które różnią się od siebie wagą, wymiarami, materiałem, z jakiego je wykonano, a nawet samą konstrukcją. Jednak najlepsze palety, jakie są stosowane, to tak zwane europalety, które są produktem certyfikowanym. Skąd i dlaczego pojawiły się na rynku międzynarodowym? Jaka powinna być waga tych palet? Dzisiaj przyjrzymy się temu tematowi.

Europalety - skąd się wzięły?

Warto na początku wspomnieć, że pierwsze palety drewniane powstały w połowie XX wieku, głównie ze względu na wybuch II Wojny Światowej i potrzebę zaopatrywania żołnierzy w wiele rzeczy. Stopniowo palety zaczęły być dostosowywane do wymiarów oraz możliwości technicznych różnego rodzaju transportu, czyli kontenerów, pojazdów ciężarowych i urządzeń przeładunkowych. Jednak europaleta stworzona została w 1950 roku przez szwedzki koncern BT Industries jako uniwersalna paleta do wszystkich rodzajów wózków widłowych. To spowodowało jej wielki sukces i rozwiązało wiele problemów wynikających z różnych wymiarów palet. Zdecydowanie poprawiło to także szybkość magazynowania i załadunku oraz rozładunku towarów. Wymiary europalety wynosiły wówczas 800 x 1200 x 144 mm i szybko stały się jednymi z najczęściej wykorzystywanych palet na całym świecie. Jednak na rynku szybko pojawiło się wiele innych palet, przez co w 1991 roku postanowiono założyć oddział normalizacyjny, czyli Europejskie Stowarzyszenie Palet. Taka decyzja umożliwiła nadawanie znaków towarowych EUR i EPAL tylko producentom palet, którzy zaczęli produkować palety według dokładnych norm i wytycznych. Ciekawostką jest fakt, iż znak towarowy EUR i EPAL umieszczany był na paletach euro do sierpnia 2013 roku. Po tym czasie, ze względu na konflikt między organizacją UIC oraz EPAL, oznaczenia EUR i EPAL zastąpione zostały oznaczeniami jedynie organizacji EPAL. Obecnie uważa się, że w obrocie znajduje się od 350 do 500 milionów europalet na całym świecie.

Wymiary europalet

Jak już wspomnieliśmy, europalety są paletami znormalizowanymi szczególnie pod kątem ich zastosowania w transporcie. Wymiary europalet są ustalone normą europejską UNE-EN 13698-1 i muszą wynosić 1200 x 800 mm. Skąd dokładnie takie wymiary? Wynikają one z wielokrotności wymiarów standardowych pojemników skrzyniowych wykonanych z tworzywa sztucznego, ale również z tego, że rozmiar tych palet musi być dostosowany do powierzchni załadunkowej w samochodach ciężarowych oraz kontenerach morskich. W przyczepie samochodu ciężarowego mieszczą się 33 europalety układane w dwojaki sposób. Natomiast kontenery morskie, które posiadają zdecydowanie mniejszą ładowność, mieszczą 4-5 europalet, w zależności od ich ułożenia. Europalety charakteryzują się także specjalną konstrukcją, w której dokładnie określono wymiary desek stosowanych do ich produkcji, ilość tych desek, a nawet odstępy między nimi.

Waga europalety – ile wynosi i dlaczego jest tak istotna?

Wróćmy teraz do głównego pytania, czyli ile waży certyfikowana europaleta. Otóż, waga takiego produktu wynosi 25 kilogramów. Dlaczego jest istotne dokładne sprecyzowanie wagi palet euro? Są conajmniej dwa powody takiej normalizacji wagi. Po pierwsze, taka masa własna europalety pozwala na ładowność roboczą na poziomie 1500 kg, a także maksymalną nośność statyczną przy składowaniu wynoszącą 4000 kilogramów. Europaleta ważąca 25 kilogramów wytrzymuje także obciążenia dynamiczne do jednej tony. Druga, niemniej istotna sprawa to fakt, że waga palet bezpośrednio wpływa na maksymalną ładowność transportową kontenerów morskich oraz samochodów ciężarowych. Jeśli załadujemy kontener morski pięcioma paletami, to jego maksymalna ładowność zmniejsza się o 125 kg. Podobnie sprawa ma się z ciężarówkami. Skoro do ich naczepy zmieszczą się 33 europalety, to ładowność zostanie ograniczona o 825 kg. Takie ujednolicenie ułatwia i przyspiesza transport międzynarodowy.

 

Adres

ul. Naftowa 3 66-001 Zielona Góra woj. lubuskie

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.